
När Nores Sverige firade 25 år blev årets Noresdag något alldeles extra. Under en dag fylld av inspiration, möten och firande samlades medlemmar, leverantörer och samarbetspartners i Stockholm för att dela kunskap, skapa nya relationer och hylla årets pristagare.
Dagen började på Stockholmsmässan där Noresforum bjöd på inspirerande föreläsningar och Noresmässan lockade rekordmånga utställare och besökare. Kvällen avslutades med en storslagen galamiddag i Stockholms Stadshus – ett minnesvärt och storslagent firande av Nores 25-årsjubileum i Sverige.
Ett helhetskoncept i tre steg
Noresdagen 2025 var uppbyggd som en trestegsraket: Inspiration och kunskap på Noresforum, möten och affärer på Noresmässan och firande och gemenskap under galamiddagen i Stadshuset.
Årets tema, “Från prestation till kommunikation”, lyfte vikten av förståelse, tydlig kommunikation och samarbete i en bransch som präglas av mångfald och högt tempo.

”Att fira 25 år i Sverige är både en milstolpe och en påminnelse om hur mycket vi har vuxit tillsammans. Nores handlar om människor – om relationer, gemenskap och utveckling. Under årets Noresdag ville vi visa att vår styrka ligger i samarbetet, i att inspirera varandra och skapa en hållbar framtid tillsammans,” säger Marianne Lund, VD i Nores.
Inspiration,möten och hållbarhet i fokus
Årets Noresforum gästades av Charbel Gabro, en av Sveriges mest prisade föreläsare, som med värme, humor och allvar delade sin berättelse om mångfald och inkludering. Nores egna representanter, VD Marianne Lund, inköpsdirektör Rainer Engman och inköpsrådgivare Jonas Lindh, bjöd på tillbakablickar på Nores 25 år i Sverige och följde upp med konkreta tips för smarta inköp.

Under Noresmässan deltog rekordmånga utställare, och hållbarhet var en röd tråd. Tillsammans med Generation Waste, Matmissionen och Sopköket togs all överskottsmat tillvara – ett konkret exempel på hur Nores omsätter hållbarhet i praktiken.
Kvällen i Stadshuset blev en höjdpunkt. Med Jens Dolk som konferencier, livemusik av Isac and the Soul Machine och feststämning i Blå Hallen blev galan en oförglömlig upplevelse som satte punkt för en dag fylld av stolthet, gemenskap och framtidstro.

Prisutdelning– hyllning till engagemang och samarbete
En av många höjdpunkter under galamiddagen var prisutdelningen, där både medlemmar och leverantörer hyllas för sin insats.
Årets monter –Arla
Årets monter röstas fram av besökarna under mässans gång. Utställarna bedöms på kriterier som kreativitet, nyskapning och hållbarhet – och för att kunna vinna krävs att leverantören genomfört kursen “Minska matsvinn mässa”,utvecklad av norska Matvett och anpassad till svenska marknaden av Generation Waste.
”Otroligt kul att få vara med alla Nores medlemmar under 25-årsjubileet. Vi ville lyfta våra härliga svenska mejeriråvaror med en modern och stökig touch. Stort tack till Desireé Jacks och Emil Persson från Svenska Kocklandslaget för att de planerade en genomtänkt meny. Och såklart, tusen tack till alla besökare. Det här ger oss extra energi, och vi ska försöka toppa det nästa år.”
– Héctor Hernández, KAM Arla Foods

Årets stjärna– Anna Käll, Grand Hotel Lund & Hotel Lundia
Priset Årets stjärna delas ut för andra gången. Ett pris som hänger högt, då det är enkeltpersoner som nomineras fram av medlemmarna själva. Priset gick i år till Anna Käll från Grand Hotel Lund och Hotel Lundia.
Årets stjärna är en tydlig inspirationskälla för sina medarbetare. Genom starkt engagemang, mentorskap och omtanke har vinnaren lyft både anläggning och personal till nya höjder. Ledarskapet utstrålar ödmjukhet, drivkraft och glädje – något som gång på gång framhålls av kollegorna.
”Jag är otroligt tacksam för att mina fantastiska kollegor nominerade mig och till juryn för utmärkelsen. Det betyder väldigt mycket för mig. Jag är tacksam över att få arbeta med så inspirerande och engagerade människor varje dag i en bransch jag älskar.”
– Anna Käll, Hotelldirektör Grand Hotel Lund och Hotel Lundia

Årets medlem – Hotel Mossbylund
Priset Årets medlem delas ut för att hylla våra medlemmars engagemang – och för att tillsammans stärka gemenskapen och stoltheten över att vara en del av Nores-familjen.
Årets medlem har visat stor lojalitet i arbetet med Nores avtal, är aktiv i Buy at Nores och har en föredömlig förmåga att nätverka med andra medlemmar. Som stora ambassadörer för Nores bidrar de till en stark gemenskap och inspiration inom nätverket.
”Vi är oerhört glada och tacksamma för detta pris. Vårt medlemskap i Nores har gett oss ett fantastiskt nätverk och trygga inköpskanaler som har varit avgörande för vår framgång. Ser fram emot många år tillsammans.”
– Ingrid Svensson, VD Hotel Mossbylund

Årets non food levernantör - Spis & Servis
Årets Non food-leverantör går till ett gäng som bevisar att service inte bara är ett ord – det är en livsstil! De löser allt – med glimten i ögat, ett ja på läpparna och en leverans som alltid sitter som den ska. Med kreativitet, energi och närvaro får de varje kund att känna sig som nummer ett. Kort sagt – de levererar inte bara varor, de levererar känsla!
”Vi är otroligt hedrade och glada över att, för andra gången, ta emot utmärkelsen Årets non food-leverantör i Nores. Att få denna utmärkelse just i år känns extra speciellt, då Nores firar 25 år och inramningen var helt fantastisk.
För oss handlar service inte bara om snabba leveranser, utan lika mycket om att bygga relationer, skapa förtroende och alltid göra det där lilla extra.
Att våra kunder upplever vår energi, kreativitet och närvaro betyder oerhört mycket för hela vårt team.”
– Martin Herrström, VD Spis & Servis

Årets dryckesleverantör – Johan Lidby Vinhandel
Johan Lidby Vinhandel tog hem priset som Årets dryckesleverantör för andra året i rad.
Årets dryckesleverantör är ett gäng som inte bara säger ”Nu kör vi!” Dom menar det! De kör med full fart och entusiasm hela vägen ut till alla oss i Nores. Oavsett utmaning levererar de - snabbt snyggt och med kvalité!
”Att få ta emot utmärkelsen för andra året i rad känns extra hedrande! Förutom att det är både roligt och givande att arbeta med Nores är vi tacksamma för att ni ständigt utmanar oss att leverera högsta kvalitet – något vi kommer fortsätta med.”
– Johan Eklund, försäljningschef Johan Lidby Vinhandel

Årets matleverantör – Johan i Hallen & Bergfalk
Priset går till en leverantör som haft gasen i botten de senaste åren! Med innovation, hållbarhet och kvalitet som imponerar – och en genuin känsla för kundernas behov – har de tagit stora kliv framåt och blivit en självklar favorit i Noresfamiljen.
”Vi känner oss otroligt hedrade! Eftersom priset är framröstat av alla medlemmar blir det ett viktigt kvitto på att vi lyckas med det vi gör, genom hela vår organisation.
Nu är vi riktigt taggade på att fortsätta utvecklas tillsammans med Noresfamiljen.”
– Niklas Unnebo, KAM Johan i Hallen & Bergfalk

”Ett stort tack till alla våra leverantörer för er kreativitet, energi och omtanke i varje detalj. Ni gör Noresmässan till en höjdpunkt – och visar vilket starkt samarbete vi har i Noresfamiljen,” säger Rainer Engman, Inköpsdirektör i Nores.


Foto: Alla bilder av Deilig Media
Beställning och inventering av varor online
Marknadens bästa leverantörsavtal
Analysera och effektivisera era inköpsrutiner
Nores unika bonus utbetalas till er fyra gånger per år, baserat på lojalitet.
Mässor, nätverkande event, kurser, branschträffar och digitala utbildningar
Miljökrav för leverantörer och verktyg för att minska matsvinn
Er medlemmars utvärderingar, kvalitetsuppfattning och behov ligger till grund för leverantörsförhandlingarna
Beställning och inventering av varor online
Marknadens bästa leverantörsavtal
Analysera och effektivisera era inköpsrutiner
Nores unika bonus utbetalas till er fyra gånger per år, baserat på lojalitet.
Mässor, nätverkande event, kurser, branschträffar och digitala utbildningar
Miljökrav för leverantörer och verktyg för att minska matsvinn
Er medlemmars utvärderingar, kvalitetsuppfattning och behov ligger till grund för leverantörsförhandlingarna
Beställning och inventering av varor online
Marknadens bästa leverantörsavtal
Analysera och effektivisera era inköpsrutiner
Nores unika bonus utbetalas till er fyra gånger per år, baserat på lojalitet.
Mässor, nätverkande event, kurser, branschträffar och digitala utbildningar
Miljökrav för leverantörer och verktyg för att minska matsvinn
Er medlemmars utvärderingar, kvalitetsuppfattning och behov ligger till grund för leverantörsförhandlingarna
Beställning och inventering av varor online
Marknadens bästa leverantörsavtal
Analysera och effektivisera era inköpsrutiner
Nores unika bonus utbetalas till er fyra gånger per år, baserat på lojalitet.
Mässor, nätverkande event, kurser, branschträffar och digitala utbildningar
Miljökrav för leverantörer och verktyg för att minska matsvinn
Er medlemmars utvärderingar, kvalitetsuppfattning och behov ligger till grund för leverantörsförhandlingarna